Istoria preluării ziarului „Jurnal de Chișinău” de către Țopi & Co

Vlad Filat și vechii săi parteneri de „afaceri” Victor și Viorel Țopa au intrat ilegal în posesia acțiunilor Jurnal de Chișinău, utilizând ca și în alte cazuri șantajul și presiunea și au folosit presa liberă în scopurile persoanle și pentru a-și promova afacerile, deseori ilegale, potrivit unei noi investigații realizate de Observator.

victor-si-viorelAutorul amintește cum în anul 1999 Val Butnaru a fondat împreună cu Victor Gurău Jurnal de Chișinău, care a avut un success deosebit chiar din start. În aceeași perioadă, începe cariera fulminantă atât administrativă cât și de afaceri a mai multor persoanje, printre care Vlad Filat, Victor și Viorel Țopa.

Unii erau responsabili de Aviație și BEM, alții de privatizări și finanțe. Împreună erau echipa de șoc, creaturi ale lui Petru Lucinschi”, după cum se arată în investigație.

În curând, aceștia decid să preia în totalitate controlul asupra pieței țigaretelor. Pentru a putea pune în acțiune acest plan, Filat și prietenii săi aveau nevoie să preia conducerea „Tutun CTC”. Astfel, Filat apelează la Victor Țopa pe care îl roagă să accelereze procesul.

Țopa, având influența necesară, decide să recurgă la manipularea opiniei publice prin intermediul Jurnal de Chișinău, ziar în care plasează mai multe articole la comandă, care vizau piața tutunului. Într-un final, la conducerea „Tutun CTC” accede omul lor loial – nepotul generalului Mișin. General, care i-a întors mai târziu datoria lui Filat pentru tutun, atunci când a părăsit partidul, împreună cu un grup de comuniști.

Între timp, Victor Țopa era responsabil de prima reconstrucție a Aeroportului Internațional Chișinău. În acea perioadă, la Aeroport activa și firma lui Victor Gurău. Acesta menționează într-o intervenție pentru Observator că toți agenții economici care activau la aeroport, erau obligați să cotizeze cu 10 la sută din cifra afacerii în buzunarul lui Țopa. Bani pe care Gurău a refuzat să-i plătească.

În anul 2003, Victor Țopa și Viorel Țopa sunt alungați din funcțiile pe care le dețineau. La Air Moldova în funcția de conducător este numit finul lui Victor Gurău. Țopii au început să piardă controlul asupra aviației și mai ales asupra rutelor internaționale. Aceștia decid să pună presiune pe ruda lui Gurău, care îi încurca în schema preluării zborurilor către Frankfurt de la Air Moldova. Pentru că dorea să-și protejeze finul, în 2003 Gurău are o discuție cu Victor Țopa. Țopa îi promite că îi lasă în pace, doar după ce Victor Gurău cedează pachetul de acțiuni pe care îl deține la Jurnal de Chișinău și îi dă banii cu care a refuzat să cotizeze în buzunarul lui Țopa.

Astfel, Gurău rămâne fără acțiuni la Jurnal de Chișinău, iar Țopa, prin intermediul lui Val Butnaru, intră în posesia acestora – prin șantaj și amenințări.

„Țopa pusese ochii pe Jurnal încă în momentul în care văzuse forța reală pe care o are presa. A putut să se convingă atunci când a plasat primele articole la comandă, în cazul tutunului și al operațiunii Țigareta lui Filat. Așadar, povestea cu investitorul Țopa care i-a dat o mână de ajutor lui Butnaru nu este decât un mit, pe care îl distruge realitatea expusă de Gurău. În realitate, nu este așa, or, Jurnal TV, a fost constituit pe baza Jurnal de Chișinău, preluat cu forța de la Victor Gurău exact cum au fost preluate și acțiunile Galinei Proidisvet de la VictoriaBank”, potrivit investigației.

„Atunci când telemăscăricii țopilor vă povestesc despre patronii lor curați ca lacrima, merită să vă amintiți și despre faptul că până și vaca sfântă al acestui clan Banditesc – Jurnalul – a fost preluat prin presiuni și șantaj, iar Filat a fost și el, ca de obicei, prin preajmă. Prin preajmă va rămâne de fiecare dată, când va fi nevoie să fie implementate scheme. De corupție”, concluzionează autorul.

HotNews.md

Share
3.283 Vizualizari

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *